ورود به سایت
تبت نام

  • تاریخ انتشار : 1395/10/04 - 19:09
    ذهن کودک
    وقتی نوزاد جیغ می کشد بر اساس پردازش درونی اش است؛ یکسری اطلاعات گرفته، با اطلاعات قبلی ترکیب کرده، یک سری فرآیند را طی کرده و پردازش کرده به این نتیجه رسیده که جیغ بزند یا لبخند بزند و یا گریه کند.

    ذهن مرکز رشد است. ما هم رشد ذهنی، هم رشد روحی داریم. رشد در عرصة جسم نمو است. حتی نمو جسمی از طریق ذهن و مغز کنترل می شود. مرکز فرماندهی بدن مغز است و ذهن فضای فعالیت مغز است.

    مدیریت مبدأ و مقصد حرکت و رشد و چگونگی این حرکت، در ذهن شکل می گیرد. بنابراین اگر کودکی می خواهیم که خوب رشد کند پس همان ذهنیت را باید بسازیم. اهمیت دوران کودکی به این دلیل است که: ذهن در کودکی شکل می گیرد. ذهن در کودکی نرم و انعطاف پذیر است. می توان برنامه ریزی اش کرد. اما در بزرگسالی تغییر آن سخت و مشکل است .

    ذهن اتاق فرماندهی رشد است و مرکز مدیریت رشد است؛ این فضا بسیار قانونمند است. ذهن بر پایة محیط شکل می گیرد. (محیط یکی از 3عامل رشد است– استعدادها، خصوصیات و محیط) محیط در شکل گیری ذهن مؤثر است. ذهن قانونمند است چون آفریدة خلقت و تابع نظام آفرینش است .

    اگر ما قانونمندی ذهن و قانون نظام آفرینش را یاد بگیریم و همگام با آن حرکت کنیم و آن را در محیط زندگیمان اجرا کنیم، استعدادها بهتر شکوفا خواهند شد. از اهداف این دوره این است که این قانونمندیها را بهتر بشناسیم و رفتارهایی را با کودک طراحی کنیم و به گونه ای عمل کنیم که کودک  در مسیر شکوفایی استعدادهایش حرکت کند. برای تحقق این موضوع اول باید ذهن را بشناسیم و بدانیم چه کار میکند ؟

    باید تلاش کنیم تا بچه ها ذهن طبیعی داشته باشند. ذهن بطور طبیعی کشف می کند. کودک توسط حواس پنجگانه اش عوامل بیرون از خودش را کشف می کند؛ می بیند ، می شنود، لمس می کند  و بو می کشد و محیط را کشف می کند. این کشف را می برد داخل ذهن، با اطلاعاتی که از قبل دارد ترکیب می کند، فرآیندی را طی می کند که به آن پردازش می گوییم .

    پردازش ، ابداع  و تولید...

    این کار از سه ماهگی نوزاد شروع می شود. قبل از این سه ماه چون اطلاعات قبلی ندارد حرکاتش کنترل نشده است. از سه ماهگی به بعد پردازش مغز نوزاد جهت پیدا می کند.

    بعد از پردازش به ابداع می رسد و تولید می کند. این تولید ممکن است یک نظریه باشد و ببرد در درون خودش یا ممکن است جلوه بیرونی داشته باشد و تبدیل به یک حرکت یا یک رفتار شود.

    وقتی نوزاد جیغ می کشد بر اساس پردازش درونی اش است؛ یکسری اطلاعات گرفته، با اطلاعات قبلی ترکیب کرده، یک سری فرآیند را طی کرده و پردازش کرده به این نتیجه رسیده که جیغ بزند یا لبخند بزند و یا گریه کند.

    تمام رفتارهای انسان از بدو تولد تا بزرگسالی براساس پردازش ذهنی بوده، هر کاری که ما می کنیم بر اساس پردازش ذهنی مان است. اهمیت دوران کودکی در این است که هنوز رشد ذهن کامل نشده، اطلاعاتی که وارد می شود بدون فیلتر لایه های اولیة ذهن را می سازد که به آن ضمیر ناخودآگاه می گوییم.

    ضمیرناخودآگاه 6 سال اول زندگی شکل می گیرد؛ چه شکلی می گیرد و چه معیارهایی دارد از آن به بعد براساس همان ها کار خواهد کرد.

    ارسال نظر




    chapta


    تازه های سایت
    بازیهای اندرویدی قاصدک
    صبر در کودک و رفتار متقابلانه ما...
    حضور محصولات و نوشت افزار قاصدک در جشنواره و نمایشگاه نوشت افزار ایرانی اسلامی
    عرضه محصولات نوشت افزار های جذاب و متنوع قاصدک برای شروع سال تحصیلی 96
    ایجاد امنیت در کودکان

    کلیه حقوق این سایت محفوظ و متعلق به محصولات نوشت‌افزار و سرگرمی قاصدک می‌باشد